ترکیبات شیمیایی چای
 
درباره وبلاگ


سلامی چو بوی خوش هیدروکربن های آروماتیک! اینجانب علی باقرپور رتبه 61 کنکور و فارغ التحصیل ارشد شیمی کاربردی از دانشگاه امیرکبیر با پنج سال سابقه مشاوره، دوره های مختلف مشاوره تحصیلی و شغلی را از اساتید دانشگاه های مختلف در رشته های روانشناسی، مشاوره، علوم تربیتی، برنامه ریزی درسی و مدیریت آموزشی گذرانده ام. سایت تخصصی مشاوره: www.alibagherpour.ir
موضوعات
کنکور ارشد مجموعه شیمی
برچسب:, :: ::  نويسنده : علی باقرپور

چای حاوی آنتی اکسیدان هایی قوی به نام فلاوُنوئید است. آنتی اکسیدان ها از ایجاد آسیب های درونی سلول ها ناشی از وجود رادیکال های آزاد پیشگیری کرده و از بروز انواع سرطان ها مانند سرطان روده، شکم یا پروستات جلوگیری می کند.

پلی فنول يکی از مواد آروماتيک است که چای هم اين ماده را دارد. که برخی می گویند بر روی پوست، کبد و سيستم گوارش اثرات نامطلوبی می گذارد و باعث سرطان می شود. ولی برخی دیگر آن را به عنوان آنتی اکسیدان معرفی می کنند که شاید منظور آنها پلی فنول هایی هست که به طور طبیعی در چای وجود دارد. اما مواد آروماتیکی که به عنوان مواد معطر شيميایی در کارخانجات به چاي اضافه می کنند سرطان زا هستند.

اگزالیک اسید: که مسموم کننده بوده و اختلالات متابولیسمی ایجاد می کند و در کلیه رسوب کرده و سنگ های کلیوی را موجب می شود. همچنین باعث جلوگیری از جذب آهن می شود.

کاتچین: در چای سبز و سیاه وجود دارد اما در چای سبز بیشتر است , این ماده ضد سرطان , کاهش دهنده چربی بد خون و ضد ویروس است و ازافزایش قند خون جلوگیری می کند

تئوبرومین: که سمی و مدر قوی است. این ماده محرک اعصاب بوده و تعادل مایعات را در بدن مختل می کند . عوارضی مانند : سر درد ، تهوع و استفراغ دارد . شخص عصبی می شود.

در هر فنجان چاي بين 60 تا 75 ميلی گرم «کافئين» وجود دارد که LDL خون را افزايش مي دهد و عاملی می شود برای انفارکتوس های قلبی و مغزی، ولی البته آرام بخش است و در دراز مدت اعتياد ايجاد می کند!

به دليل وجود مقدار زيادی از ماده کافئين در چای، براى عده اى باعث تحريك اعصاب و يا تپش قلب می شود. همچنين نوشيدن چاى پررنگ براى خانم ها احتمال ابتلا به سرطان سينه را افزايش مى دهد.

تئوفیلین: سبب شل شدن عضلات صاف راههای تنفسی و عروق ریوی شده و موجب کاهش اسپاسم نایژه و افزایش سرعت جریان هوا و ظرفیت حیاتی‌ می‌شود. اما عوارضی مانند: سردرد، بی قراری، تحریک پذیری، مشکلات خواب، ناراحتی معده و اسهال ، استفراغ، ضربان قلب تند یا نامنظم، بثورات جلدی و تشنج دارد.

ماده آرام بخش ديگری که در چای وجود دارد «تئين» است که باعث افزايش ترشح آدرنالين می شود. و همچنین موجب کاهش مقدار منيزيم داخل سلول ها می شود. منيزيم ماده ای است که در سلول قرار دارد تا با انواع سرطان ها مبارزه کند و با نوشيدن چای اين ماده مفيد از بدن خارج می شود.

به نظر شما چرا اغلب افراد چای خور جدی، هنگامی که تصميم به ترک چای می گيرند با علایمی مشابه با علایم معتادان مواد مخدر در هنگام ترک مواد مذکور (همچون سردرد، بی خوابی، بی حوصلگی، آشفتگی روحی و ...) مواجه می شوند؟! آيا اين موضوع که ادعا شده است سال هاست توليد کنندگان چای در کشورهای خارجی براي حفظ مشتريان خود به چای مواد افزودنی مضر و اعتيادآوری اضافه می کنند قابل اعتنا نيست؟

گیاه چای دارای ماده ای است به نام کزانتین که موجب مسمومیت می شود و عوارضی نظیر بی قراری و تحریک ایجاد می کند . این ماده بی نظمی در ریتم قلب را ایجاد می کند .

تانن: که بسیار مدر است و به همین خاطر مایعات بدن را دفع کرده و پلاسما غلیط می شود و آنزیم ها در پلاسمای غلیظ نمی تواند فعالیت کنند و به همین خاطر مواد زائد در بدن انبار شده و موجب بیماری می شود . ضمناً تانن موجب فعالیت بیش از حد سلول های اپیتلیال کلیه شده و کلیه را بمرور از کار می اندازند !

در انواع چای هاي بسته ای (معروف به Teafix يا Lipton)، ضايعات/ته مانده های چای که قابل ارایه به شکل عادي نيستند در بسته های کاغذی که براي جلوگيری از وارفتن آنها در آب جوش، پروسه های شيميایی مختلفی روی آنها انجام شده و آغشته به انواع مواد مضر هستند قرار می گيرند. پاره ای از مواد شيميایی موجود در کاغذ مذکور در آب جوش حل شده و وارد بدن مصرف کننده می شوند!

بوته چای جزو معدود گياهانی است که به دليل وجود سموم فراوان در بافت آن، در طبيعت هيچ آفت جدی به جز انسان ندارد! مزارع اين گياه نياز به سمپاشی ندارند و هيچ چرنده، پرنده، حشره و ... به آن نزديک نمی شود. اگر در بين علوفه چهارپايان (هر نوع که باشند) حتی کمی برگ چای باشد، حيوان به محض جويدن آنها را از دهانش بيرون می ريزد!

در بسياری از مناطق کشاورزی، براي آن که احشام و ساير حيوانات به مزارع و کشتزارهای مختلف نزديک نشده و زراعت را خراب نکنند، اطراف آنها را بوته چای می کارند. حيوانات با مشاهده بوته چای به مزرعه نزديک نمی شوند!